“kegagalan adalah kejayaan yang tertangguh, orang yang berhasil adalah orang yang mampu melewati seribu kegagalan, sukses tidak datang dari apa yang diberikan oleh orang lain, tapi datang dari keyakinan dan kerja keras kita sendiri, guru terbaik adalah kesalahan terakhir yang kita lakukan”

“Kita selalu lupa jalan pulang, dari mana kita datang,
dimana kita sekarang, kemana kita akan pergi, mengambil yang sementara meninggal yang
kekal, hidup adalah persinggahan dalam menuju ke distinasi yang kekal abadi”

Jumaat, 30 Ogos 2013

Laluan Pantai Ke Terengganu


 
Boring sangat hari ni, jom ikut aku ke Trengganu, bila ke sana aku lebih suka mengambil jalan bawah atau panggil biasa jalan pantai. Dari rumah aku terus ke Pasir Puteh, oleh kerana nak refesh minda soal petrol atau masa nak sampai aku letak nombor 13, yang penting aku dapat cuci otat dan mata,

 
 
 
 

Bawa kereta  sambil dengar lagu dari Bandar Pasir Puteh, aku pergi ke Tok Bali, jangan Tanya kenapa ke Tok Bali pula, kan aku dah cakap petrol bukan jadi persoalan yang penting jalan-jalan, drive sambil mata lihat kiri kanan.

 
 
 
 
Kawasan Tok Bali 

Bila di Tok Bali aku rehat kejap, sebab perjalan dari rumah ke di Tok Bali kira 1 jam juga, di sini kita akan jumpa replica bot di tengah simpang Tok Bali kiri ke Bachok, kanan ke Besut, kita ambil kanan, di Tok Bali boleh nak berehat di Pantai Tok Bali atau nak beli ikan segar, oleh perjalanan baru bermula aku Cuma ambil peluang berehat melepaskan kepenatan mata di pantai. Tok Bali adalah tempat pendaratan ikan sebelah sini seloain daripada Kuala Besut, Beli ikan itu lain kali...

 

Tok Bali

Pasar Tok Bali.
 

Kawasan tempat memancing Tok Bali

Sebelum sambil ke Kuala Besut Aku singgah sekejap kat Pantai Semerak, Pasir Puteh, Kelantan. Di sini terdapat satu Resort Tok Aman Bali bertaraf 5 bintang. Cantik !!!!! harganya tak lah mahal sangat dalam RM 300 ++, aku beli jagung bakar makan sambil-sambil drive kereta.

 
Pantai Dalam Rhu Semerak
 
 
Tok Aman Bali Resort
 
 Dari Tok Bali kita mengambil ke Besut kira-kira 15 minit, dan melalui sempadan Kelantan/ Terengganu, dari sini kita akan dapat lihat banyak gerai menjual kerepok lekor, ada juga gerai yang dapat kita lihat mereka membuat kerepok disitu.

 
Gerai kerepok lekor
 
Jeti Kuala Besut



Pekan Kuala Besut
 
 
Gerai Kuala Besut Medan Ikan Bakar


Sampai di Kuala Besut aku masuk Pekan Besut sekejap sekadar lalu lihat jketi bot ke Pulau Perhentian dari jeti ke pulau mengambil masa 30 minit dan tambangnya hanya RM 35 seorang mmenggunakan speed bot, ramai orang puteh kat sana sedang tunggu bot.

 

 Peta Teregganu
Tiket bot ke Pulau Perhentian

Peta Pulau Perhentian

Dari kuala Besut aku terus kembara ke Pantai Bukit Kluang pantainya cantik dan banyak batu-batu kerana bukit berada di tepi pantai, disini banyak juga ter dapat homestay, challey dan resort,
 
 
 
Bukit Kluang
 


 Dari Bukit Kluang aku teruskan perjalanan melalui jalan kampong, seingga sampai lah aku di Fitri daerah Setiu, satu permandangan yang cantik dengan berlatar belakangkan pantai membiru, kekadang Nampak juga bot-bot nelayan persisir nun jauh tengah-tengah laut.



Satu pemandangan lapang, aku drive kereta Cuma 60 KM/J sahaja, dalam pada lihat kiri kanan, awas juga kut-kut lembu melintas ke, jalan kat sini agak lenang tak banyak kereta tapi jalannya agak luas juga.

 
 
 
 
Perjalanan sepanjang laluan pantai
 
 Perjalanan ke Pantai Merang kita dapat melihat banyak gerai-gerai menjual makanan, dan kedai-kedai makan, maknanya kita tak akan kelaparan mengikuti laluan bawah ini.
  
 
 
Gerai kerepok lekor

Dodol Terengganu

 
 
 
aku singgah sekejap di Aryani Resort, Resort yang amat cantik dan sunyi dari kesibukan

 
Aku tamatkan kembara ku, di Pantai Merang dan pulang ke Kelantan....
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan