Setiap perniagaan bermula dengan peluang yang boleh
didapati serta kesempatan untuk dimajukan. Faktor persetikaran harus menjadi
tanda arah kepada perniagaan yang akan diceburi, antaranya
1. Tahap
persaingan
2. Suasana
ekonomi
3. Sosio
budaya
4. Politik
5. Teknologi
6. Undang-undang
Peluang dalam pasaran ialah apabila masih terdapat ruang
atau kesempatan untuk menawarkan barangan yang boleh memenuhi permintaan dan
cita rasa pelanggan.
Pengaruh Persekitaran Atas Peluang Perniagaan
Apabila memulakan perniagaan khususnya disesuatu
penempatan atau lokaliti, maka factor setempat memainkan peranan penting iaitu:
1. Struktur
dan komposisi penduduk, perlu diambil kira budaya atau gaya hidup masyarakat
setempat selalunya keturunan, bangsa dan agama juga memain peranan yang penting
dalam menentukan pengaruh kepada produk yang hendak ditawarkan
2. Purata
pendapatan penduduk biasanya merujuk kepada kuasa membeli, daerah dan
persetikaran setempat menjadi tanda aras kepada tahap kemampuan berbelanja.
3. Cita
rasa penduduk, berkait rapat dengan taraf kehidupan, pendidikan dan kesedaran
nilai sesuatu produk.
4. Sumber
tempatan
5. Rangkaian
industri dan industry sokongan
6. Rancangan
pembangungan kerajaan dan swasta sebagai contoh pembinaan komplek kerajaan,
sekolah atau perumahan.
7. Masalah
sosial masyarakat setempat juga mesti dikaji.
8. Mengkaji
nilai masyarakat sama ada bertentangan atau tidak dengan nilai dan tuntutan
agama masyarakat setempat.
9. Undang-undang
dan peraturan majlis Tempatan atau Perbandaran
Bakal usahawan harus membuat muhasah diri berbanding
pesaing-pesaing mereka, kaji kelebihan dan kekurangan diri dan pesaing dari
segi:
1. Pengalaman
2. Pengetahuan
dan kelulusan
3. Kemahiran
4. Kekuatan
kewangan terutama untuk modal permulaan
5. Minat
6. Jaringan
hubungan tempatan dan luar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan